Jako předávací bod v naší síti (stejně tak jako v konkurečních sítích) je router/wifirouter. Jakožto firma nabízející službu od začátku do konce, nabízíme k prodeji osvědčené a prověřené routery. Pokud se i přesto rozhodnete zakoupit si vlastní router, měli by jste při jeho koupi dodržet a zohlednit následující body:

    WiFi (2,4 GHz) – jednoznačně ano

    • jedná se o zkratku označující bezdrátový přenos dat (internetu). Pokud chcete wifi přijímat, musíte k tomu mít vhodné zařízení – v dnešní době je to každý notebook, chytrý mobil, většina nových televizí a třeba takový tablet přes kabel vůbec nepřipojíte
    • u bezdrátového přenosu v domácí síti bohužel nejsme schopni garantovat a mnohdy ani ovlivnit stabilitu signálu a s tím spojenou rychlost
    • dosah a kvalitu signálu nejvíce ovlivníte umístěním routeru, se kterou Vám pomůže technik u instalace
    • obvyklá rychlost na wifi se pohybuje kolem 20MBit/s

    WiFi 5 GHz – není potřeba

    • v současné době se jedná spíše o „módní výstřelek“ téměř bez praktického využítí vzhledem k ceně a rozšíření podporovaných zařízení
    • fyzikální vlastnosti této technologie neumožňují tak dobré šíření signálu a ve většině případů je signál použitelný jen v místnosti, kde je router umístěný

    Gigabit LANnutnost pro tarify 100MBit/s a více

    • a pokud plánujete masivní přenost dat v domácí síti (vlastní NAS server, větší množství pevných počítačů se sdílenýmy soubory, domácí streamování ve vysokém rozlišení,…)
    • klasické routery mají pouze 100MBit LAN rozhraní, které naprosto dostačuje pro rychlosti nižší než 100Mbit/s

    USB – jen pokud víte, že ho využijete

    • některé dražší modely routerů mají USB rozhraní, které lze využít mnoha způsoby – např. pro připojení tiskárny a udělat z ní tak tiskárnu síťovou, na připojení externího disku, apod.

    Cena – cca 500 Kč

    • router do běžného panelákového bytu pro běžné použití se dá pořídit okolo 500,- Kč
    • u větších rodinných domů není neobvyklé použití dvou i více routerů – konzultujte a případně vyzkoušejte s technikem před instalací
    • routery s gigabit LAN se pohybují od 1000,- Kč výše, dle dodatečných funkcí
    • my nabízíme následující:

    Jakého zvolit výrobce?

    • vzhledem ke zkušenostem s jednotlivými výrobci jsme byli nuceni omezit používání routerů v naší síti, a to na následující:

      Netis, Routerboard (mikrotik), Cisco, TP-Link

    • proč ne Asus? – U routerů výrobce Asus, jsem se setkali se dvěma hlavními neduhy:
      1. sami od sebe si přepínají mód na vstupu zařízení, čímž dojde k znefunkčnění internetu (wan se z pppoe sám přepne na dhcp klienta)
      2. z nepochopitelných důvodů si nechají přiřadit na vstupu druhou adresu z jiného typu vstupu a dají ji prioritu = opět dojde k znefunkčnění internetu (i přes to, že je na wanu nastaven mod pppoe, tak si routeru nechá přiřadit dhcp adresu a dá jí prioritu)

    • proč ne Tenda? – Nejlevnější a bohužel i nejméně spolehlivé routery
      • setkali jsem se u nich se širokou škálou poruch od znefunkčnění internetu u klienta až po posílání nekorektních dat zpátky k nám do sítě, čímž byla způsobena nefukčnost ostatních klientů v přilehlém okolí. Nejedná se o ojedinělé případy a byly jsme proto nuceni nastavit pravidlo o nepřipojování těchto zařízení do naší sítě. Přeci jen nám připadá nevhodné, aby klient, který má vše po technické i platební stránce v pořádku, byl postižen poruchou takovéhoto zařízení u jiného klienta

    • proč ne Belkin/Belden/D-Link/Netgear/Zyxel/Well? – Široká škála poruch jako u Tendy, jen v menším měřítku

    Proč zakoupit router od nás?

    • výjezd technika – jakýkoliv servisní zásah našeho technika u klienta resp. na zařízení v majetku klienta je zpoplatněn 300,- Kč za servisní výjezd technika
    • expres servis – při reklamaci u nás zakoupeného routeru dostáváte ihned další a nečekáte tak 30 dnů na vyřízení reklamace
    • rozšířené možnosti servisu – při správném nastavení routeru (naším technikem), lze velké množství potíží řešit vzdáleně, díky vzdálenému přístupu do routeru (tuto funkci je třeba na routeru zapnout a správně nastavit)
    • nastavení – nastavení routeru pro běžného uživatele počítače je poněkud obtížnější záležitostí. Při zakoupení routeru od nás, Vám jej technik zdarma a správně nastaví a to jak při instalaci tak i po zakoupení na našem klientském centru

    Proč vůbec router? Je potřeba? – z tehchnického hlediska lze říct ne, ale výhody spojené s používáním routeru vs jeho cena jsou rozhodující pro nastavení standardu říkajícího – ano

    • odděluje Vaši domácí síť od světa – zvyšuje se tím výrazně bezpečnost Vašich počítačů a dat
    • umožňuje používat více než jedno zařízení – smlouva musí být technicky navázána na předávací zařízení klienta – buď jeden počítač a nebo právě router, který umožnuje připojení více zařízení
    • wifi router umožňuje šířit signál bezdrátově
  • zkontrolovat jestli je v PC připojen a neporušen kabel (možná kontrola přes LEDdiodu)
  • restartovat PC
  • provést kontrolu hardwarového konfliktu síťového adaptéru. (ovládací panely, systém, správce zařízení, síť. adaptéry)
  • reinstalace síťové karty, protokolů a jejich nastavení
  • restartovat přijímací zařízení a všechny zařízení spojená s internetem (router, switch, anténa)
  • pokud není problém vyřešen, kontaktujte HOTLINE – 588 517 300)
  • zkontrolovat nastavení Vašeho e-mailového klienta
  • zkontrolovat nastavení SMTP (server odchozí pošty) – mail.fofrnet.cz
  • zkontrolovat nastavení uživatelského jména a uživatelského hesla
  • vypnout zabezpečení SSL a vypnout přihlašování s ověřením zabezpečeného hesla (nástroje, účty, vlastnosti, servery a upřesnění)
  • pokud není problém vyřešen, kontaktujte HOTLINE – 588 517 300)
problém zpravidla nebývá v naší síti, ale server, který nese www stránky může být odpojen či je právě servisován nebo jeho poskytovatel internetové konektivity má technické problémy
  • máte pravděpodobně spuštěno více aktivních oken v prohlížečích
  • máte zároveň spuštěn emailový klient, který aktuálně stahuje novou poštu
  • internetovou linku využívá jiný počítač na Vaší lokální síti
  • pokud není problém vyřešen, kontaktujte HOTLINE – 588 517 300)
  • je potřeba správně nainstalovaný ovladač sítové karty
  • IP adresa se přidělí dynamicky, není třeba nastavit nic
  • počítač musí korektně pracovat se síťovým adaptérem a operační systém se síťovým protokolem TCP/IP
  • pokud Váš systém vyžaduje k instalaci sítě ovladače, je nutné je mít dostupné a to buď na disku či na CD-ROM a v počítači mít funkční CD-ROM mechaniku. Doporučenou minimální konfigurací tedy bude PC s procesorem Pentium nebo vyšší, s korektně fungujícím systémem Windows 98 nebo vyšším, PCI síťová karta s konektorem RJ 45 (TP kabel)
  • naši technici jej protáhnou pojistkovou skříní nebo průrazem ve zdi, v bytě je volně tažen až k počítači, za příplatek si můžete objednat zalištování či svorkování kabelu v bytě.
  • v případě, že bydlíte v developerském projektu stavěný po roce 2007, je velice pravděpodobné, že naši datovou zásuvku máte již v bytě nainstalovánu
ano, v některých případech při spuštění internetového prohlížeče budete vyzván k zadání uživatelského jména nebo hesla.
Je to unikátní fyzická adresa síťové karty.
  • IP adresy v naší síti jsou dynamicky přidělované, nejsou tedy stálé a může docházet k jejim změnám.
  • Můžete si zvolit jestli chcete mít přidělovánu veřejnou nebo privátní IP adresu.
  • Privátní IP adresa poskytuje větší bezpečí proti elektronickým útokům.
  • Privátní IP adresy v naší síti mají tvar 192.168. nebo 10.0.
  • Veřejná IP adresa poskytuje menší bezpečí proti elektronickému útoku, některé služby sítě Internet však veřejnou IP adresu vyžadují.
  • Doporučujeme všem uživatelům veřejných IP adres zabezpečit svoje PC odpovídajícím způsobem (Firewall, antivirová aplikace)
Na free-mailech nebo při registraci na serverech nabízející různé služby se často vyskytuje tzv. spam – hromadné rozesílání pošty. Zároveň se často pomocí mailů šíří různé viry, které se dokáží v některých emailových klientech sami vyvolat. Řešením je používat Firewall např. http://www.kerio.com/cz/) a antivirový systém např.(http://www.aec.cz/).
  • 1. Rychlost přenosu není garantovaná. Pokud přenosovou rychlost měříte na počítači zapojeném k jinému zařízení ve Vaší domácí síti, nemusíte rychlosti dosáhnout. Většina routerů na trhu bohužel není schopna přenášet data rychlostí vyšší než 50 Mbps. Měření přenosové rychlosti tedy nemá smysl provádět na počítači, který je připojen k routeru (kabelem či bezdrátově přes Wi-fi). Rychlosti 100 Mbps lze dosáhnout pouze v případě, že je celá trasa mezi Vaším počítačem a serverem v Internetu propustná na 100 Mbps. Síť FOFRNET takovou propustnost má, ovšem dále v Internetu ji garantovat z principu nemůžeme.

    2. Pro správné měření rychlosti přenosu dat je třeba vypnout všechna zařízení, která mohou naměřené hodnoty negativně ovlivnit. Je tedy nutno vypnout set-top box pro příjem služby FOFRNET TELEVIZE a všechna ostatní síťová zařízení připojená do Vaší domácí sítě. Na počítači, na kterém je přenosová rychlost měřena, musíte ukončit všechny aplikace, které používají připojení do Internetu, např. poštovního klienta, ICQ nebo Skype. Vypnout je třeba i aplikace zatěžující a zpomalující operační systém počítače, např. antivirovou ochranu nebo aktivní aktualizace operačního systému.

    3. Přenosové rychlosti 100 Mbps je možno dosáhnout pouze na dostatečně výkonném počítači a operačním systému. Je potřeba si uvědomit, že operační systém MS Windows není optimalizován na vysoce výkonnou síťovou komunikaci. Bez problémů lze rychlosti 100 Mbps dosáhnout na běžném počítači s operačním systémem Linux.

    4. Na rychlosti přenosu dat se mohou někdy negativně podepsat závady na bytové či domovní kabeláži.

    5. Princip měření rychlosti připojení: měřicí server umístěný v Internetu poskytuje data Vašemu domácímu počítači, který server informuje o objemu přenesených dat za jednotku času. I při splnění všech výše uvedených podmínek pro objektivní měření přenosové rychlosti 100 Mbps je zpravidla naměřena rychlost nižší, protože běžné měřicí servery v Internetu nejsou připraveny poskytovat data rychlostí 100 Mbps. Rychlost připojení změříte nejlépe pomocí software, který ukazuje průtok síťovou kartou počítače, přičemž požadovaného datového průtoku dosáhnete paralelním spuštěním více aplikací pro přenos dat (např. download z více serverů najednou).

  • i přes všechny tyto úkony nemusíte rychlost naměřit, protože se jedná o rychlost sdílenou negarantovanou
Naše služba je dostupná v místech, která jsou připojena na naši optickou síť nebo pomocí vysokokapacitních spojů. V Olomouci se jedná především o lokalitu Povel, Nové Sady a Mošnerova. V těchto lokalitách je služba dostupná ve většině novostaveb. V ostatních lokalitách nemusí být dostupná služba IPTV televize. konkrétní dostupnost naleznete zde.
Toto bohužel není možné. Klasické set-top-boxy prodávané v obchodech či zabudované v televizi slouží pro příjem digitálního terestriálního vysílání tzv. DVB-T. Naše služba je poskytovaná jiným způsobem a to pomocí internetového protokolu tzv. IPTV, takže je nutné připojit pouze set-top-box IPTV od naší společnosti. Ten obsahuje software napsaný přímo pro daného poskytovatele služeb.
Služby pracující na protokolu IP, tedy přes internet a mají zásadní výhodu v tom, že mohou nejen příjmat data (signál), ale také vysílat data což žádné jiné systémy neumožňují. Díky tomuto IPTV nenabízí pouze klasickou televizi, ale nový multimediální svět. Lze přes ni využívat online videopůjčoven nebo sledovat televizní programy ze záznamu (timeshift) aniž by jste si je sami nahrávali, využívat archiv TV programů a mnohé další. V tomto směru se připravují i další funkce například objednávky, přístupy do banky.
Zkratka HD značí, že příjímač je schopen zobrazovat televizní pořady ve vysokém rozlišení obrazu. Ve spojení s kvalitní televizí HD ready či FULL HD Vám zajistí krásný zážitek při sledování oblíbených pořadů. V každé z naších TV nabídek naleznete TV programy, které vysílají v HD kvalitě.
Služba IPTV má proti analogovému vysílání delší prodlevy při přepínání kanálů cca 3 vteřiny. U HD programů i 4 vteřiny. Také se při přepínání může objevit hvízdání ve zvuku, může dojít k zastavování nebo zčernání obrazu. Toto je vlastnost digitálního vysílání. V těchto případech pomůže přepnout na další program nebo vyrestartovat set-top-box. (odpojit z elektrické sítě na cca 5 vteřin)